CPM = 1000 näyttökerran hinta /cost per mille/thousand, hinta tuhatta näyttöä kohden.
Digitaalisen mainonnan käytetyin hinnoittelumuoto, jossa mainonnan kokonaiskustannus muodostuu mainonnan näyttökerroista. Tämä hinnoittelumalli on yleinen bannerimainonnassa. CPM- hinta vaihtelee huomattavasti, koska hintaan vaikuttaa mm. mediavalinnat, mainoskoko, kilpailutilanne/niukkuus ja kohdennukseen käytetty data ja sen määrä ja laatu. Hintahaitari voi olla kymmeniä euroja.
eCPM = effective cost per thousand impressions
ECPM tarkoittaa vapaasti käännettynä julkaisijan mainonnasta saamaa tuloa 1000 näyttökertaa kohden.
Algoritmi
Digimarkkinoinnissa algoritmi - sanaan törmää usein esimerkiksi Facebookista tai Googlesta puhuttaessa.
Googlen algoritmista määrittää sinulle näytettävät hakutulokset ja verkkosivustot valikoituvat maksuttomiin hakulistauksiin ja missäkin järjestyksessä.
Algoritmi ymmärretään yleisesti automatiikkana, joka optimoi mainosten näkymistä käyttäjille tai miten esimerkiksi Facebook päättää, mistä julkaisuista käyttäjän uutisvirta koostuu tai kenen kavereiden ja yritysten julkaisuja näet aikajanallasi.
CPA = Konversiohinta /Cost per Acquisition
Hinnoittelumalli , jossa maksetaan vain konversioista eli tietyn tapahtuman toteutumisesta, esimerkiksi liidistä, rekisteröitymisestä tai toteutuneesta kaupasta. Konversiohinta riippuu tuotteen/palvelun hinnasta ja katteesta.
CPC = Klikkaushinta /Cost per Click
Hinnoittelumalli, jossa mainonnassa maksetaan klikkauksista. Maksat, kun joku klikkaa mainostasi.
CTR = Klikkausprosentti /Click through rate
Tämä luku kertoo, kuinka monta prosenttia mainoksen/julkaisun nähneistä klikkasi mainosta.
ROAS = Return On Ad Spend
ROAS tarkoittaa mainontaan sijoitetun pääoman tuottoa. ROI:sta poiketen siihen ei lisätä kuluja esimerkiksi verkkosivuista, ylläpidosta ja muusta toiminnasta aiheutuneita kuluja.
Display-mainonta
Display-mainonta on bannerimainontaa. Mediat määrittelevät kiinteät vakiomainospaikat- ja koot sivustoille.
Evästeet
Eväste on tietokoneelle tallennettava tiedosto. Kun käyttäjä käy verkkosivuillasi , evästeiden avulla voidaan näyttää kävijälle esimerkiksi häntä kiinnostavaa sisältöä tai mainontaa.
Evästeillä seurataan, miten kävijät saapuvat verkkosivustolle ja mitä he selaavata ja mihin poistuvat.
AdSense
Adsense on Googlen tuote. Se on kaiken kokoisille verkkosivustojen julkaisijoille tarkoitettu tapa ansaita rahaa näyttämällä kohdistettuja Google-mainoksia verkkosivustoissa.
Google Ads
Google Ads on mainonnanhallintatyökalu. Palvelun kautta voi ostaa ja tehdä hakusanamainontaa, Google Display (GDN) -bannerimainontaa.
Google Analytics
GA on ilmainen työkalu, jolla voi analysoida verkkosivustolle tulevaa liikennettä ja käyttäjien liikkumista verkkosivuston sisällä. Analytics näyttää mm. sivuston kävijämäärän ja sen, millä sivuilla käyttäjät ovat käyneet
Google Analytics on usein seurantatyökaluista ykkösvalinta digimarkkinointia tehdessä. Analyticsin etuna on ilmaisuus ja räätälöitävyys ja että se on helppo yhdistää toimimaan mainonnanhallintatyökalujen kanssa.
Google Tag Manager
Google Tag Manager on ilmainen tagien hallintajärjestelmä, jonka avulla voit hallita verkkosivustolle asennettavia tageja ja seurantaskriptejä. Näiden avulla voit puolestaan seurata esimerkiksi kävijäliikenteen määrää.
Tämä palvelu toimii verkkosivuston taustalla, eikä se vaadi aktiivista käyttöä.
Tag Managerin etuna on se, että kun se on kerran asetettu, ei sivuston koodia tarvitse enää muokata joka kerta, kun halutaan asentaa uusi scripti tai mittari.
Tagi /tagit
Digitaalisen markkinoinnin työkalut, kuten konversion seuranta , analytiikka, ja jälleenmarkkinointi (remarketing) vaativat tagien asentamista verkkosivustolle.
Tagit ovat koodinpätkiä, jotka asennetaan verkkosivuston lähdekoodiin. Ne eivät näy kävijälle verkkosivustolla
Tagien yleisimmät käyttötarkoitukset ovat tiedon lähettäminen ja tiedon tallentaminen kävijän selaimeen.
Landing page/ laskeutumissivu/ländäri
Ländäri on sivu, jolle mainokset usein ohjaavat. Ländärin tavoite on olla myyvä ja ohjata verkkovierailijaa kohti haluttua toimintoa, esimerkiksi tilaamaan uutiskirje tai ostamaan.
Natiivimainonta
Natiivimainonta on artikkelimuotoista informatiivista mainontaa, joka näyttää samankaltaiselta median oman sisällön kanssa. Natiivimainonnan tavoitteena on tuottaa lisäarvoa lukijalle ja tukea median sisältöä tuottamalla kaupallista lisäinformaatiota aihealueeseen. Sisältömarkkinointi merkitään mediasisällössä erikseen mainokseksi.