• info@vilkasmedia.fi
  • Kotimaiset turvalliset mediat
  • 100% kotimainen palvelu
  • info@vilkasmedia.fi
  • Kotimaiset turvalliset mediat
  • 100% kotimainen palvelu

Natiivimainonnalla muutat markkinaa

Natiivimainonta on mainostajan sisältömarkkinointia maksetussa mediaympäristössä. Ratkaisu voi olla esimerkiksi advertoriaali aikakauslehden sivuilla tai verkkomediassa, osallistava digitesti tai kaupallinen yhteistyö vaikuttajan kanssa. Natiivimainonnan tiedetään konvertoivan huomattavasti paremmin, kuin perinteisen outbound-mainonnan, mutta molemmilla on oikeat hetkensä. Näin valitset oikean taktiikan!

Kymmenisen vuotta sitten alkoi maailmanlaajuinen natiivimainonnan buumi. Kyseessä oli siis sisältömarkkinoinnin vienti maksettuun mediaympäristöön (sisältömarkkinointi puolestaan terminä viittaa asiakkaan omissa kanavissa tapahtuvaan markkinointiin). Kysyntä natiivimainonnalle kasvoi huomattavasti nopeammin, kuin osaaminen tai lainsäädäntö.

Elli Mäkilä - Storybound Oy

Vastasin tuolloin kaupallisista sisällöistä Otavamedian myynnin johtoryhmässä ja olin myös IAB Finlandin silloisen natiivimainonnan työryhmässä (nyk. sisältömarkkinoinnin työryhmä) puheenjohtajana. Tehtävämme oli auttaa kotimaista markkinaa oppimaan uusia lainalaisuuksia, muun muassa julkaisemalla useita natiivimainonnan, vaikuttajamarkkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin oppaita. Olin jopa raapimassa päätä, kun yritimme löytää ja myöhemmin vakiinnuttaa native advertising -termille sen suomenkielistä vastinetta, sillä – myönnettäköön – natiivimainonta ei oikein soljunut. Myöhemmin rinnalle määriteltiin vielä ohjaava natiivimainonta -termi, joka viittaa sisällöllisiin nostoihin maksetussa mediaympäristössä, mutta jotka kuitenkin johtavat mainostajan omille verkkosivuille (vrt. natiivimainos, jossa sisältö sijaitsee maksetussa mediassa). Olin asiantuntijana auttamassa myös Kuluttaja- ja kilpailuviraston työtä, kun vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemisvaatimuksia kehitettiin markkinointi- ja kuluttajansuojalakia silmällä pitäen. Näiltä näköalapaikoilta pystyin jo tuolloin kertomaan, että suomalainen natiivimainonnan osaaminen on maailmanluokkaa.

Alan globaali organisaatio Native Advertising Institute palkitsee ja noteeraa vuosittain alan pioneereja. Itse sain kunnian tulla noteeratuksi 100 Significant Women in Native Advertising -julkaisussa sekä 2018 että 2019, ja 2019 myös istuin Native Advertising Awards -tuomaristossa. Jälleen näköalapaikalta totesin suomalaisen sisältöosaamisen ja sitä koskevien käytäntöjen sekä lainsäädännön olevan laadullisesti huippuluokkaa. Mutta vuodesta toiseen surin, ettei short listeilla juurikaan näkynyt suomalaisia kilpailijoita. Syy? Suomalainen asenne, joka pelkää ylpistyvänsä. Tai vähintään naapurin ajattelevan niin.

”Mutta vuodesta toiseen surin, ettei short listeilla juurikaan näkynyt suomalaisia kilpailijoita. Syy? Suomalainen asenne, joka pelkää ylpistyvänsä. Tai vähintään naapurin ajattelevan niin.”

Natiivimainonnan osaamisemme on huipputasoa. Sisältömarkkinointi – myös natiivimainonta – konvertoi keskimäärin 6-kertaisesti verrattuna perinteiseen mainontaan (lue lisää ilmaisesta Sisältömarkkinoinnilla tehokkainta myynnin kasvua -oppaastamme), kun se on suunniteltu älykkäästi ja ajoitettu oikeaan kohtaan ostopolkua. Mutta milloin mainosratkaisuissa kannattaa pohtia natiivimainontaa, ja milloin perinteistä mainontaa?

Havainnollistan aihetta keksimälläni Cola-esimerkillä: Cola-juomien markkina on jaettu käytännössä kahden merkittävän toimijan kanssa. Cola-juomien ystävät osaavat sanoa, ovatko he Coca-Cola-ihmisiä vai Pepsi-ihmisiä. Mikäli Coca-Colalta tulee kausijuoma, esimerkiksi joulumaku, sille riittää ilmoittamiseen perinteinen display tai lehtimainos, ja Cola-ihmiset menevät ja ostavat uutta makua. Sen sijaan kolmannella toimijalla olisi aivan eri tilanne. Mikäli fiktiivinen Kola-3-juoma haluaisi päästä mukaan cola-markkinaan, sen tulisi tehdä jotain muuttaakseen vallitsevia olosuhteita, saadakseen pienen siivun kahden ison pelurin jakamasta markkinasta. Sen pitäisi tehdä jotain vaikuttavaa, joka saisi pienen osan Coca-Cola-ihmisistä ja pienen osan Pepsi-ihmisistä maistamaan uutta juomaa. Natiivimainontaa käytettäisiin tässä tekemään vaikutus ja herättämään kiinnostus, jotta näin tapahtuisi. Sisältömarkkinointi (eli myös myös natiivimainonta) on paras tapa rakentaa tasaisesti pysyvää kasvua, ohjata muutosta ja sitouttaa. Perinteisellä mainonnalla tuetaan tätä kasvua muistuttaen, ohjaten ja ylläpitäen. Mainosbudjettisi onkin parhaimmassa käytössä silloin, sen puitteissa valitaan parasta yhdistelmä markkinoinnin työkaluja (lataa ilmainen Myynnin edistämisen työkalut -oppaamme, ja valitse omasi!).

Asiantunteva kumppani tuo laadukkaampia liidejä

Ennen kaupallisempaa uraa toimin journalistisissa tehtävissä, ja useamman aikakauslehden vastaavana päätoimittajana. Uskallankin väittää, että yksi syy maamme laadukkaalle natiivimainonnalle löytyy syvistä juurista korkealuokkaisessa journalistisessa kulttuurissamme, jossa toimituksen integriteetti on pyhä. On kuitenkin hyvä ymmärtää prosessien vaiheet pöydän molemmin puolin, toimituksessa ja mediamyynnissä. Pitää muistaa, että kaupallisissa medioissa merkittävä osa toimittajien palkoista kustannetaan mediamyynnin turvin. Samoin, mitä laadukkaampi mediakonteksti on, sen arvokkaampaa (media)myytävää se on. Kun media ja mainostaja-asiakasta edustava kumppani ymmärtävät tämän, saa lopulta mainostajakin parempaa asiantuntijuutta vastineeksi rahoilleen.

Toimimme Vilkas Median sisältökumppanina silloin, kun heidän asiakkaansa tarvitsevat natiivimainonnan tai sisältömarkkinoinnin ratkaisuja. Vilkas Median asiantuntijoiden vahva mediakentän ja digitaalisten ratkaisujen tuntemus on valtava voimavara, jonka turvin varmistamme, että loppuasiakas saa käyttöönsä koko digitaalisen mainonnan ekosysteemin. Yhdessä pystymme palvelemaan asiakkaita saumattomasti ja saman tiskin kautta.

Harvalla yrityksellä on mielestään tarpeeksi – saati liian – suuri markkinointibudjetti. Ja mitä rajatummat resurssit ovat, sitä tärkeämpää on varmistaa, että niitä käytetään hallinnoidusti, keskittäen ja mahdollisimman kustannustehokkaasti. Oikean kumppanin valinta on aina ratkaisevaa.

Elli Mäkilä

perustaja, toimitusjohtaja

Storybound Oy

Storybound.fi

Ohjaavat natiivimainokset näkyvät julkaisijan uutisvirrassa samalla tavalla kuin uutiset, mutta ne on merkitty selvästi mainokseksi. Ohjaava natiivimainonta on tällä hetkellä yksi eniten kasvavia digitaalisia mainosmuotoja. Mainokset näkyvät Suomen johtavissa medioissa ja uutissivustoilla.

Tutustu tuotteeseen >>

Mainokset näkyvät julkaisijan uutisvirrassa samalla tavalla kuin uutiset, mutta ne on merkitty selvästi mainokseksi. Natiivimainonta on tällä hetkellä yksi eniten kasvavia digitaalisia mainosmuotoja. Mainokset näkyvät Suomen johtavissa medioissa ja uutissivustoilla.

Tutustu tuotteeseen >>